DYSKUSYJNY KLUB FILMOWY

 



22 IV pon. – 20 DNI W MARIUPOLU, dokumentalny, reż. , Mstyslav Chernov, Ukraina 2023, 107’ N (Oscar 2024 – najlepszy film dokumentalny, premiera)
Bezkompromisowy dokument, którego nie da się zapomnieć: relacja dokumentująca zagładę tytułowego miasta, autorstwa jedynego dziennikarza, który pozostał w nim do końca.
Film Czernowa, który z narażeniem życia rejestrował rosyjskie zbrodnie wojenne i codzienne życie mieszkańców Mariupola, to nie reporterski zapis wydarzeń, ale przeszywający, pełen pasji dokumentalny akt oskarżenia. A jednocześnie pełnoprawne filmowe dzieło, zrealizowane z imponującą formalną dyscypliną. Niewiele filmów ogląda się w takim napięciu – od pierwszych minut aż po finał, ujawnia, w jaki sposób udało się wywieźć ten materiał z okupowanej strefy. Niewielu twórców z taką mocą pokazuje bezlitosne okrucieństwo wojny. Ale Czernow i ekipa nie czynią tego, by szokować. Ich intencją jest pozostawienie świadectwa – i wstrząśnięcie sumieniem świata.

 



29 IV pon. – RĘCE DO GÓRY, dramat polityczny, reż. Jerzy Skolimowski, Polska 1967, 77’ (cykl „Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni”.) N
Film zbudowany jest z dwóch części.
Pierwsza składa się z luźno połączonych ze sobą ujęć: wspomnień i refleksji filozoficznych dotyczących twórczości filmowej i losu artysty we współczesnym świecie. Druga przedstawia zjazd absolwentów Akademii Medycznej w dziesiątą rocznicę ukończenia studiów. Po północy bankiet przeradza się w alkoholowe szaleństwo. W przerwach odczytywane są listy i telegramy od tych, którzy nie dotarli na spotkanie. Jeden z telegramów ma dość prowokacyjną treść i wzbudza złość w grupie kolegów. Postanawiają udać się do autora tego telegramu, by nauczyć go szacunku...

 

29 IV pon. – MONSTER, dramat obyczajowy, reż. Hirokazu Koreeda, Japonia,  2023, 126’ (pokaz przedpremierowy) N 
Saori po śmierci męża samotnie wychowuje nastoletniego syna Minato. Zauważa u niego niepokojące zachowanie i odkrywa, że jest gnębiony przez swojego nauczyciela. Żąda w szkole odsunięcia pana Hori od pracy z dziećmi. Koreeda zaskakuje, podsuwa różne tropy, opowiadając nam historię z trzech perspektyw - matki, nauczyciela i samego Minato. Reżyser opowiada o skomplikowanych emocjach - jakże różnych u każdego z bohaterów - w sposób czysty i subtelny. Dużym atutem filmu jest ścieżka dźwiękowa, jedna z ostatnich kompozycji niezrównanego Ryuichiego Sakamoto.

 

5 V pon. – TOTEM, dramat obyczajowy, reż. Lila Avilés, Meksyk, Francja, Dania, Holandia 2023, 95’ (premiera) N
Wyróżniona na Berlinale, wzruszająca, pełna czułości historia o sile rodzinnych więzów w obliczu nadchodzącego pożegnania. "Totem" rozpoczyna się od gorączki przygotowań do imprezy urodzinowej ojca, organizowanej w iście meksykańskim stylu: jest gwarno, tłoczno i kolorowo. Do domu schodzą się kolejni goście, a każdy z nich wydaje się być jeszcze barwniejszy od poprzedniego. Cały ten piękny harmider obserwujemy oczami siedmioletniej Sol; cichej i skromnej dziewczyny o przenikliwym spojrzeniu, która stopniowo wprowadza nas do tego fascynującego mikrokosmosu. Na horyzoncie widać jednak rodzinne trzęsienie ziemi, które diametralnie zmieni życie wszystkich domowników, zwłaszcza młodej Sol.



13 V pon. – SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ, dramat obyczajowy, reż. Henryk Kluba, Polska 1967, 91’
(cykl „Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni”) N
Chłopski przywódca z Beskidów zakłada tuż po wojnie osadę na Ziemiach Odzyskanych. Buduje z chłopami szkołę, ceglarnię i tartak. Towarzysze komuniści próbują wymusić na nim zgodę na oddanie dla ogółu ich społecznej własności. Trwa spór o władzę ludu.

 


27 V pon. – FIN DEL MUNDO?, dramat, reż. Piotr Dumała, Polska 2023, 85’ N (premiera)

 

Karnet na trzy dowolne filmy w ramach DKF ważny do 30 czerwca 2024.
Wejściówki na pojedyncze seanse dostępne również w przedsprzedaży.

Początek seansów zgodny z godzinowym kalendarzem projekcji.